Warning: mysql_result() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/jacob/loggy.nl/www/logs/layout.php on line 194
fam. Tito emigreert naar NOORWEGEN - goed nieuws tbv een rijschool....
<< vorige | Hoofdmenu | Volgende >>

goed nieuws tbv een rijschool....

laatste up-date 18 mei 2010:
op 6 mei heb ik, Marcel, een schrijven ontvangen van NUFFIC NL. (de Nuffic geeft wereldwijd informatie over de achtergrond van Nederlandse diploma's en graden, opdat die in het buitenland op hun juiste waarde worden geschat). De ontvangen brief omschrijft dat ik met de in NL behaalde diploma’s van het Innovam ook in Noorwegen rijles mag geven, dit staat dus lijnrecht tegenover de beslissing van Noorwegen dat ik eerst 2 jaar proeftijd moet rijden.
Nu wachten op de beslissing van
Statens Vegvesen NO.

Paul en Sjoerd Hageman zijn aangekomen en hebben een hut op camping Bøflaten genomen. Paul vond het toch wel koud maar heeft wel genoten van de gereden rit op 8 mei naar Sognedal. We hebben ook het panorama zicht bij het vliegveld Sognedal bezocht. Het fjord had een gifgroene kleur en zag er daardoor erg bijzonder uit. Voor een film klik HIER maar eens.

Het “hundehus” is klaar, Kenai en Nituna hebben nu een plek om te slapen en te spelen. Klik HIER maar eens om te zien hoe die 2 zich gedragen in hun nieuwe onderkomen.

8 mei nog meer goed nieuws. Luc heeft zijn eerst bezoek gehad in het ziekenhuis Lillehammer. SUPER hoe er in Noorwegen omgegaan wordt met Diabetes. De arts vraagt steeds aan Luc, vind je het goed dat we dit aanpassen of vind je het goed dat je ouders meekijken, etc.etc. Tevens is er in de Noorse wet geregeld dat een diabeet met een examen op school meer tijd mag/moet krijgen. Hier wordt het heel duidelijk dat er gekeken wordt naar “wat je kunt en dat je dat op een prettige manier uitvoert.” De arts sluit het gesprek met; Je moet veel tijd besteden aan het plezierig leven, wij helpen daar waar jij het wil.

Marc, Alexandra, Joey en Devenney komen op 8 mei in de namiddag aan in Vang. Gezellig met zijn allen gegeten en daarna naar hun huisje in Hensåsen gereden. Gewacht op de eigenaar Knut en toen het huisje binnen gegaan. Fantastisch uitzicht vanuit de hut op 700 meter hoogte over het binnenfjord en de bergketen van Vang.

Maandag 10 mei heeft Cas een voetbal training gedaan en Marc en Alexandra zijn komen kijken hoe anders dat was dan in NL. Joey zegt, moeten ze niet veel beter voetballen, ze lopen alleen maar te lachen. Dan zeg ik, het gaat toch meer om het plezierige deel dan de strijd om de punten.
Daarna hebben we in de hut van Marc en Alexandra (te Hensåsen) een bakkie koffie gedronken en de kinderen een spelletje gespeeld. Zie foto hierboven.

Woensdag 12 mei heb ik met Marc, Alexandra, Joey en Devenny een rit gereden naar Sognedal, de ene oh na de andere hoorde ik regelmatig. Verschillende haarspeldbochten bevonden zich in een tunnel, heel bijzonder. Ze hebben genoten van het uitzicht wat je natuurlijk beter hebt als passagier dan dat je achter het stuur zit. Maar, ik geniet ook nog steeds van het gebied, de bergen en alles wat je in dit gebied aantreft.14 mei ’s ochtends om 9.00 uur komen Marc, Alexandra, Joey en Devenney gedag zeggen. Hun vakantie zit er weer op en zullen via Oslo de boot nemen en zaterdag arriveren in Arnhem.

Vrijdag 14 mei ’s ochtends om 9.00 uur komen Marc, Alexandra, Joey en Devenney gedag zeggen . Hun vakantie zit er weer op en zullen via Oslo de boot nemen en zaterdag arriveren in Arnhem.

Ook genieten we deze vrijdagmiddag van onze eerste lunch buiten, wel al vaak buiten gezeten maar na de koop van deze Noorse tuintafel in Lillehammer moesten we deze uitproberen. Voor de foto’s daarvan klik HIER maar eens.

16 mei komt Joanke om 15.15 uur thuis van het werk. Het heeft de hele dag hard geregend, de fors stromende beek tussen ons huis en dat van de buren, trad buiten zijn oevers. Gelukkig zit de buurman een meter of 10 lager en kreeg hij last van deze partij water op zijn oprit. Cas zegt, de waterval Ryfoss zal nu wel erg groot zijn, zullen we daar gaan kijken. Toen zijn we daar gaan kijken en daar troffen een ruige waterval aan, veel ruiger en groter dan de eerdere film van 30 maart. De foto hieronder is van de waterval in het grensgebergte van het nationaal park Jotunheimen recht tegenover ons huis.
Kijk
HIER eens om de waterval van Ryfoss in actie te zien.

Marc en Alexandra schrijven  over hun verblijf van 8 t/m 14 mei:
Therapeutische “ontstressings” vakantie
Begin Mei zijn wij (ex-over-over-over buren en vrienden) voor het eerst naar Noorwegen geweest. Boosdoener waren natuurlijk de Tito’s die zonodig in de Middle of Nowhere van Noorwegen moesten gaan wonen. Toch wel nieuwsgierig geworden door dit blog en het gemis van de gezelligheid van de Tito’s wij dus naar het hoge Noorden. Heenweg 1700 km via de brug bij Malmö en overnachting in Zweden. Hoe meer kilometers we aflegden, hoe enthousiaster we werden. Het landschap was een mengelmoes van de Alpen en Canada, alleen dan met houten huisjes in allerlei kleuren. Na Oslo geen snelweg meer, geen stoplichten, geen drempels, en om de één of andere reden geen (vakantie-)stress en alleen maar mooie natuur. De week doorgebracht in een knus vakantiehuisje “Hugasyn Hyttegrend” op nog geen 15 minuten rijden van Vang met een schitterend uitzicht over het meer.

Marcel fungeerde een aantal keren als gids en chauffeur waarbij hij ons onder andere het schitterende Sognefjord heeft laten zien en het nog witte Jotunheimen nasjonal park. De kinderen hadden het naar de zin, het gezelschap was prima, het weer was prima, wat wil je nog meer. Onze vooroordelen van Noorwegen zijn weggenomen en we begrijpen nu nog meer waarom ze gekozen hebben voor dit avontuur. Tijdens de terugreis via Oslo, de nachtboot naar Frederikshavn en weer terug in de “geciviliseerde” wereld zagen we des te meer in welke hectische wereld wij in Nederland eigenlijk leven. En tijdens de ochtendspits over de drukke A12 op weg naar mij werk verlangde ik weer terug naar de A12 van Noorwegen (daar de E16) waar gemiddeld 1 auto per minuut voorbij komt en de gastvrijheid van jullie. Hartstikke bedankt voor deze kennismaking met jullie nieuwe thuisland en we tellen al af naar de volgende keer!